Gluck, 'Le Cinesi'. Metastasio

Schloßhof, 24 de setembre de 1754
  

Pietro Metastasio
Havia transcorregut un llustre i Le Cinesi s’estrenava en canvi en un altre marc, molt més distès i festiu.  Si bé eren temps de postguerra, es vivia un breu període de pau.  Durant aquells dies de finals de setembre a Schloßhof, ningú no devia intuir encara el següent conflicte bèl·lic, que esclataria dos anys després, la Guerra dels Set Anys.   

El projecte musical per a aquesta petita òpera va ser laboriosament meditat per part de Gluck.  Era la segona vegada que es musicava aquest altre llibret de Metastasio.  De l’anterior versió musical, una jove Maria Teresa de divuit anys n’havia interpretat un dels papers principals.  El repte de fer-ne una segona composició que superés amb èxit la comparació amb la primera era sobretot un estímul.  Res no feia al cas que Gluck s’hagués atrevit novament a composar la música d’un text que ja havia estat musicat anteriorment per un altre compositor.  A partir d’alguns llibrets de Metastasio se n’havien arribat a fer fins a vuitanta, de composicions musicals.  Encara havia de passar un cert temps perquè l’arrelat costum de musicar diverses vegades una mateixa obra es comencés a percebre com a il·lícit des d’un punt de vista artístic.  La gosadia de Gluck era en tot cas haver apel·lat de forma tan directe a l’atenció i sensibilitat musical de l’Emperadriu, a qui Gluck convertia sens dubte en la millor receptora possible de la seva nova música.